vrijdag 28 januari 2011

Traktatie & eenvoudig knutselen

Vandaag is het de laatste dag dat Prinses in de dreumesgroep zit. De leidsters maken daar voor de kindjes een speciale dag van compleet met een ik ga naar de peutergroepmuts. Om er een beetje een feestje van te maken vind ik het wel leuk als Prinses iets trakteert. Ik heb het heel eenvoudig gehouden, want ik heb van twee A4tjes een puntzak gemaakt er wat door Prinses zelf ingekleurde Nijntjes opgeplakt en afgemaakt met feestelijke lintjes. De traktatie is een doosje rozijntjes. De leidster, die het aannam was helemaal enthousiast. Ze vond het er leuk uitzien en Prinses kan het zelf makkelijk vasthouden en uitdelen. Zo zie je maar je hoeft het niet altijd zo gek en duur mogelijk te doen. Prinses heeft de leidsters wel een afscheidscadeautje gegeven voor de goede zorgen. In de babygroep was het een doosje chocolaatjes voor elke leidster, maar nu wilde ik iets anders en hebben we een voorleesboekje gegeven voor op de groep.

Op andere weblogs reageer ik ook vaak op berichtjes, die over de verjaardags/ traktatieoverdaad gaan. Een paar dagen geleden las ik nog een blogje bij Pluk de dag Sandra http://plukdedagsandra.blogspot.com/2011/01/kinderen-willen-geld.html. Zij vindt het heel vervelend als kinderen voor hun verjaardag geld vragen. Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Zo kopen ze iets dat ze echt willen en zitten niet met een berg spullen waar niet naar omgekeken wordt. Waar ik moeite mee heb is de overdaadterreur. Op het kinderdagverblijf zie ik het al met al die cadeautjes bij de traktaties en dan zijn de kindjes nog piepjong. Plastic drinkbekers, memoblaadjes met potlood, stickervellen etc. je vindt het allemaal terug in het mandje van je kind als je het ophaalt. En dan komt de basisschool.... ik hoor de verhalen van mijn buurvrouwtje. De traktaties moeten  groter en mooier (arme moeders zitten uren te knutselen en die kids trekken het in een paar seconden kapot)en de feestjes zijn ook vaak buitenshuis. Waar mijn mond pas van open viel is de goodybag. Het is weleens voorgekomen dat buurjongetje met meer thuis kwam dan dat hij gekomen was (de waarde). Ik vraag mij weleens af waar het einde is? Ik heb in ieder geval besloten dat ik er niet aan mee doe! Wel heb ik dochterlief beloofd dat ze tijdens haar eerste echte kinderfeestje een poppenkastvoorstelling krijgt (heb een poppenkast op zolder staan). Ze is helemaal gek van het boekje Pien en Fien van Dick Bruna en de jarige meisjes hebben een poppenkastvoorstelling op hun feestje. Wat ik wel weer een goed idee vind is het verhaal van een jongetje uit de klas dat heel graag een bepaald spel wilde hebben. Toen hebben alle kinderen iets van 5,- bijelkaar gelegd en toen hebben ze samen dat spel gegeven.

Prinses vindt het leuk om lekker bezig te zijn, maar ook het knutselen houd ik nog eenvoudig en met wat ik in huis heb. Op het moment is ze helemaal bezig met het thema boodschappen doen. Ik heb een winkelwagentje van internet afgedrukt en ze heeft daar haar eigen boodschapjes in opgeplakt (boodschappen uit supermarkt boekje, want ik heb een nee sticker op de brievenbus). Daarnaast heb ik een tas van papier gemaakt en heeft ze ook haar eigen boodschappen in gedaan. Het is allemaal verpakkingsmatriaal en komt anders toch bij het papier/plasticafval.



Gisteren kwam er een vriendin op bezoek en hebben we koekjes gebakken. Prinses staand op haar kinderstoel voor het aanrecht compleet met keukenschort en wat was ze druk! Ze wilde ook graag een grote koek, maar die heb ik natuurlijk wel wat platter moeten maken.

4 opmerkingen:

  1. Ontzettend leuk gedaan en inderdaad ook eenvoudig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat je schrijft over koekjes en traktaties. Mijn dochter heeft voor haar tweede verjaardag op de peutergym getrakteerd op zelfgebakken koekjes! Kleine koekjes met haar gebakken en dan drie in een bekertje per kind. In elk koekje drukte ze voor het bakken een paar rozijntjes. Gewoon in van die voordelige kartonnen bekertjes doen (bij de Zeeman hadden ze leuke roze met stippen voor 50 cent). Dit voorkwam dat de hele ruimte vol koekkruimels kwam en ze konden er wat van eten en makkelijk de rest mee naar huis nemen. Het kost je haast niks (ik was iets van 3 Euro kwijt voor 10 kindjes) en de reacties waren super!
    Mijn zoontje trakteerde op de peuterspeelzaal voor zijn derde verjaardag op zelfgebakken cakejes (als een soort eilandje) met een klein windmolentje erin. Die molentjes had ik goedkoop via internet gekocht. Leuk effect (als ze binnenlopen met de schaal, beginnen de molentjes zachtjes te draaien) en kindjes vonden het super.
    In mei wordt hij vier, maar eens bedenken wat het dan wordt. Ik zat ook te denken aan een boekje als bedankje voor de psz.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Off topic....de Marikenloop wil ik ook een keer doen.Ik heb al een keer de ladiesrun gedaan elkders, ook alleen maar dames. Dat soort loopjes zijn te leuk!

    Zoals je ziet ben ik verhuisd (wilde een aantal meelezers van me af schudden ;-))

    Leuke log hier (eentje uit het vaste cirkeltje dat ik altijd bezoek, ook leuk!)

    fijn weekend en loop ze :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je toegevoegd aan mijn lijst met favorieten. Hoop dat je dat goed vindt.

    BeantwoordenVerwijderen