dinsdag 1 februari 2011

potjes versus kant & klaar

Toen ik 21 was ging ik op mijzelf wonen. Echt goed koken kon ik nog niet en ik at veel uit potjes (mijn moeder kookt ook redelijk veel uit potjes). In de loop der jaren ben ik gaan leren koken en dan met name vegetarisch koken. Vandaag de dag eet ik nauwelijks uit potjes en mijn gerechten zijn afwisselend en vers. En dan 2,5 jaar geleden word je voor het eerst moeder. Eerst nog de fles en pap, maar er komt een moment dat de kleine vast voedsel gaat leren eten. Natuurlijk ben ik informatie gaan inwinnen in de omgeving en de één beweert dat het niet uitmaakt potjes of vers en de ander sfeert bij vers. Dan nog de kant en klare potjesterreur van O.lvarit en bekende supermarktmerken in de blije dozen en daar sta je dan. Eerst ben ik potjes gaan proberen, maar dat beviel me echt voor geen meter! Eenmaal gewend aan een mini eter aan tafel en daarvoor koken ben ik snel over gegaan op zelf maken. Één keer per week maakte ik een grote voorraad en alles ging de vriezer in zodat ik er elke dag een potje uit kon halen. Het moment dat ik alles klaar maakte vond ik niet leuk. Dit keer ook zelf gemaakt, maar niet meer een hele grote voorraad in één keer. Op het moment heb ik alleen broccoli en worteltjes in de vriezer en dat combineer ik met wat we zelf die avond eten. Is het iets dat Zonnetje ook kan eten dan eet ze gewoon hetzelfde. Dit werkt voor mij het beste!

Al een hele tijd eten we niet meer uit potjes, pakjes en zakjes en als je er over na gaat denken is het te gek voor woorden wat allemaal kant en klaar aangeboden wordt. Één ding kreeg ik al die tijd niet uit het keukenkastje en dat was pannenkoekenmix (ik kan prima koken, maar geen eieren en pannenkoekenbakken). Manlief zijn taak is pannenkoeken bakken en hij zweerde toch echt daarbij. Ik vind en vond het al die tijd zo'n onzin. Waarom een pak mix kopen waar ook melk en eieren bij moet terwijl je ook lekkere pannenkoeken met bloem kunt bakken? Dat is goedkoper en zonder eventuele toevoegingen en dus gezonder. Het grootste tegenargument van manlief was dat je dan erg last van klontjes in je beslag hebt. Afgelopen zondag ging ik de strijd weer aan ;)en heb gewoon het beslag voor hem klaar gemaakt, zodat hij alleen maar hoefte te bakken. Manlief was tevreden over het beslag en was naar hartelust nieuwe creaties aan het bedenken. Zijn versie van een appel,kaneel en suikerpannenkoek is nu al een klassieker! Ik heb nu twee keer op oudjaarsdag oliebollen gebakken en wil er een jaarlijkse traditie van gaan maken. Jullie snappen natuurlijk wel dat er geen kant en klare mixen meer in huis gaan komen. Er is echter één baksel waar ik nog geen goed recept van gevonden heb en ik ben er al jaren naar op zoek en dat is cake. Dus recepten zijn van harte welkom!

5 opmerkingen:

  1. In reactie op jouw reactie; ik raad je een kasboek bijhouden aan, dan weet je altijd waar je geld is gebleven ;)

    Deze is gratis en voldoet voor mij;
    http://home.wanadoo.nl/houb/PUIK.htm

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze cake is lekker en makkelijk:

    http://eethuis.blogspot.com/2010/09/gewone-cake.html

    Pannekoeken bakken, dat heeft mij ook vele pogingen gekost. Maar opeens kon ik het!

    Die pakken zijn inderdaad echt apart. Evt. klontjes proef je niet eens dus waarom zo'n duur pak met troep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U leest hier van een pannenkoek-pro; 2 pannen tegelijk en met kaas en banaan, appel, u roept maar! Wel met kant en klaar pak, maar ik zal ook de bloem eens gaan proberen. Zo maakte ik ze vroeger altijd met een vriendin samen en ze waren minstens net zo lekker als die uit kant en klaar pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Ik begrijp je vraag! ;o)

    Ik zal je er één dezer dagen een recept van op mijn blog geven. Hou het even in de gaten! Enne.. goed bezig! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. P.S. Voor appeltaart, boterkoek, koekjes en pizza zonder pakjes kun je al een kijkje op mijn site nemen. Klik het tabblad "Cooking" boven aan mijn site aan et voila!

    BeantwoordenVerwijderen