donderdag 3 februari 2011

Katoenen maandverband en een menstruatiecup.

Al een hele tijd vind ik de berg afval, die ik produceer elke maand toch best veel en vies. Daarbij ben ik ook nog eens overgevoelig voor maandverband(met vervelende gevolgen) en geen grote fan van tampons. Een echte oplossing had ik niet. Tot ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en een mandje op de webshop van cute cottonhttp://www.cutecotton.nl/ te gaan vullen. Vrolijke kleuren inlegkruisjes, normaal- en supermaandverband kwam op mijn scherm voorbij. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik wel visioenen kreeg van nu geen stinkende bergen afval, maar van stinkende bergen wasgoed. Om het te proberen heb ik een proefpakketje besteld en uit nieuwsgierigheid ook een menstruatiecup. Aangezien wij geen bergen met geld te besteden hebben en ik geen flauw idee had wat het verschil was ben ik voor de goedkoopste gegaan en dat was de femmecup. Het maandverband heb ik een tijd op moeten wachten omdat het niet op voorraad was. Wel kreeg ik het in de door mij gewenste kleurtjes toegestuurd en dat was natuurlijk wel leuk. De grootte van de cup daar schrok ik wel een beetje van. Tjeetje mina als ik dat moet inbrengen! De maandverbandjes voelen lekker zacht aan en zijn echt prettig in gebruik. Wat een verademing geen irritatie en geen jeuk. Opvallend is ook dat het niet erg stinkt in tegenstelling tot wegwerpmaandverband. Na gebruik heb ik ze in een emmer met koud water gedaan (dat vond mijn man eerlijkheidshalve wel een beetje ranzig in de badkamer)en daarna gewassen. Ze zijn weer lekker schoon en fris uit de wasmachine gekomen. Het matriaal is ook fijn en lekt niet snel door. Ik ben echt van plan om ze te blijven gebruiken en een aantal erbij aan te schaffen. Hier ga ik echt voor sparen. Toen manlief de femmecup uit de verpakking zag komen was hij er van overtuigd dat dat niets zou worden. Ik vond het ook heel spannend en heb hem voor het eerst in gedaan voordat ik boodschappen ging doen (een risico dat wel)zodat ik afleiding zou hebben. Het is onwennig en ik moet er handigheid in krijgen, maar inbrengen lukt. Op de site staat da twee keer per dag legen voldoende is, maar dat is bij mij op de hevigste dagen niet van toepassing. Ik haalde anderhalf uur en dan moest ik hem legen. De eerste keer was een ramp en ging het mis. Nu heb ik er handigheid in gekregen en gaat het goed. Als ik thuis ben zal ik hem zeker blijven gebruiken alleen naar mijn werk gaat niet. Wie gebruikt nog meer katoenen maandverband en de cup en wat zijn de ervaringen? Ik heb ook katoenenmaandverband op een andere site gezien en die waren voordeliger, maar ik vraag me af of dat matriaal net zo goed absorberend is.

9 opmerkingen:

  1. Afgezien van die koude emmer water (denk ook niet dat man- of dochterlief daar blij mee zal zijn), lijkt mij het katoenen maandverband ook wel een uitkomst..

    Ik heb zelf een mirena-spiraaltje laten plaatsen, 1e dag voelt raar, daarna merk je er niks meer van (je kunt hem ook laten plaatsen tijdens jaarlijkse uitstrijkje). Ik vind het echt ideaal, 5 jaar lang niet meer ongesteld! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die menstruatiecup, daar heb ik ook eens een poging voor gedaan. Dat was helemaal niets. Natuurlijk net lekker bij het water en daar liep het heen. Dan is er natuurlijk geen w.c in de buurt...en ik had alleen maar witte handdoeken mee.... zie je het voor je.
    Later nog een poging gewaagd op een minder intensieve dag, maar ook toen geen succes. Het inbrengen vond ik ook meevallen en het eruithalen, ja dat is even wennen. Maar ik heb ze daarna niet meer gebruikt. Dat katoenen maandverband lijkt mij ook wel wat, maar ik ben de eerste dagen zo vreselijk ongesteld, dan heb ik wel 5-6 maandverbanden nodig (die grote nachtdingen), dus ik weet niet zo goed als dat wel wat voor mij gaat worden. Ik denk er nog over.
    Wel leuk om je ervaringen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op youtube staat een handig instructiefilmpje voor het vouwen en uithalen. Je moet eerst het vacuum verbreken, niet zo maar gaan trekken. Leuk praatje.

    Vind het wel een fijn ding maar sinds zwangerschappen zijn die eerste dagen zo erg dat ik dat ik toch maar tampons pak voor als ik weg moet.

    Maar verder... zeer tevreden over de cup :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Katoenen maandverband gebruik ik ook! En nu heb ik ook die cup gekocht (maar nog niet gebruikt)want ik heb net voor het eerst weer mijn maandstonden gehad en eh: ze waren heel zwak (heb nu ook een spiraal)en dat vond ik de moeite niet. Ik hoop nu wel dat ik hem niet voor niets gekocht heb!!
    Oja: ik gebruik ook nog gewoon maandverband voor 's nachts enzo.
    Goed dat jij er ook zo mee bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit was een groene stap die wel op mijn lijstje stond maar waar ik me nog niet in verdiept had. Dus ik kan je helaas geen extra tips bieden maar ben wel blij met jouw info. Ik verdraag helemaal geen tampons en aan zo'n cup moet ik helemaal niet denken. Maar dat katoenen maandverband lijkt me wel wat. Ga eens snel op de site kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik de cup al 7 jaar. Eerst de keeper, nu een nieuwe gekocht (de femcap, maar die ziet er hetzelfde uit). Het werkt uitstekend. Ik ben alleen de eerste dagen erg ongesteld en gebruik dan ook maandverband. Denk nu toch na over katoenen maandverband erbij..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh ik gebruik de cup nu al een jaar en ben zeer tevreden( fleur cup) ik hebe r vorig jaar zelf ook enen blogje over geschreven want idd het scheelt enorm veel afval!( en eerlijk gezegd het ruikt ook niet zo als andersoortig maandopvangspul wel kan doen..soms)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik sinds een jaar of 2 een cup: een ladycup. Deze is heel soepel (in tegenstelling tot sommige andere cups, die wat stugger zijn). Het inbrengen en uithalen van een cup vergt in het begin idd wat oefening maar als je t eenmaal door hebt is het met een hand te doen.
    Als back-up (en tussen 2 periodes door) gebruik ik wasbare inlegkruisjes die ik zelf heb gemaakt van de flanel-luiers die ik niet meer gebruikte. Er zijn op internet verschillende patronen in omloop. (bijv. http://www.clothpads.org/DIYpads )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb zelf ontzettend veel profijt gehad van natuurlijk maandverband zoals katoenen inlegkruisjes. Jarenlang liep ik alsmaar uitslag op door het gebruik van doorsnee pads. Nu is dat gelukkig verleden tijd.

    BeantwoordenVerwijderen